Dag 2 i Skopje ❤

När man är iväg på barnledig semester så kan man ju tycka att man sover länge när man för en gångsskull går sova ut utan barn o hundar.
Men nej, inte vi.
Jag vaknade 07.30 igår o tydligen sov jag längst.. 🤔
Henrik hann både duscha o gå ut en runda innan jag vaknade. O Anna satt helt ovetandes om detta på sin balkong med sin kaffe o var rastlös.

Det var en ganska stor frukost här på hotellet, men hälften var typ dessert o gosaker. Jag åt tre skivor rostade mackor o några jordgubbar.
Efter att vi gjort iordning oss för dagen var det dax för dagens första öl nere i hotellets restaurang.
Sen beslöt vi oss för att göra semesterns enda inplanerade aktivitet, vilket var att åka till Lake Matka. Det var en 30 minuters bilfärd bort till bergen där man kunde vandra o åka längs floden.

När vi kom fram så taxinissen att han skulle stanna där o köra oss hemåt sen. Att vi ville vara där i några timmar gjorde honom ingenting.

När vi hade gått en stund o turistat oss (fotat varenda sten ur varje vinkel) kom vi så fram till ett hotell/restaurang/pub, som låg längs floden.

Det var så vansinnigt fint o det låg ett lugn över hela stället trots en hel del turister.  Det var som en sparesort mitt bland bergen.

De hade så man kunde åka med båt ut till en grotta eller kunde man hyra kajak o paddla längs floden, o det kostade bara typ endast 40:-/person. Men innan dess satte oss o tog en drink o en kaffe.
Vi bestämde oss för att åka med båt ut till grottorna. O även här var det ju fototime, det säger sig ju självt..

Detta GRÖNA vatten!!!😍
O när vi kom fram till grottorna fick man gå uppför en lång trappa o väl inne i grottan luktade det gammalt kiss, men det var riktigt häftigt! För att spejsa till det lite mer så använde de färgad belysning.

Vi upptäckte sen att hela grottan var full av tusentals fladdermöss, det bara kryllade av dem på vissa ställen, o antagligen var det därifrån stanken kom.. 😝

å så selfiesen utanför..🤳✌

Sen åkte båten tillbaks igen.
Innan vi tog taxin till hotellet gick jag för att kissa. Men i båsen var det inga toaletter, utan bara en porslinsplatta  (befläckad av bajs) o ett hål.

Eh, glöm det!

Chockad lämnade jag "toaletten" kissnödig o åkte hem.
Här hemma fräschade vi till oss o jag ringde Ines o Elsie. Skickade över lite filmer jag tagit under dagen.

Sen var det dax att göra stan igen o vi (Anna o jag) siktade in oss på en av galleriorna i stan.  Men vi gick kanske lite fel..🤔 o kom aldrig riktigt fram utan vi stannade vid andra butiker o restauranger. Vi gick upp till en jättefin restaurang med riktigt professionella o seriösa servitörer (o sånt tycker jag är tufft. Känner mig lite speciell då) 😁 o alla beställde varsin pizza. Henrik o jag delade på en flaska vin. Där satt vi ett bra tag.

Sen gick vi på shoppingjakt o Anna såg en butik hon kände igen o där fann jag massor!! Men det var inte superbilligt utan typ som New Yorker i Sverige.
Jag köpte en byxdress, tre kjolar, ett par byxor o två blusar till mig själv, o tjejerna fick oxå några plagg. 😁
Det gick på ca 1700:- för 16 plagg.
Vi gick sen till Alexander Den Store för där skulle Henrik vara.

Vi hittade Alexander.

O även Henrik.
Lite pömsen.. 😴🔫

När jag då skulle berätta hur BRA den affären var för Henrik så kom en annan makedonsk summa upp i huvudet (?!) o summan blev då ca 350. Helt plötsligt o i två minuter fick jag för mig att det var SNORBILLIGT o att jag gjort värsta fyndet, så jag var på väg in igen.

Men då hade Anna hittat mitt kvitto i påsen o slog hål på mitt lyckorus..🤑
Helt plötsligt var det inte så billigt men jag vart nöjd ändå. Henrik bara skakade på huvudet. Det gör han ganska ofta men han tycker om mig ändå.

För att lugna mina nerver gick vi in på ett jättemysigt ställe, o där satt vi sen resten av kvällen.
Återigen blev vi fascinerade över priserna på mat o dryck. Jag drack endast en kaffe Mocka men de andra drack massor av öl, whiskey o Breezers o summan på hela kvällen blev runt 750:-. 😀💃✌

När de skulle stänga igen gick vi hemåt igen. Henrik frös så han lånade en av mina nya kjolar..