Julen 2017

O så var julen 2017 (nästan) slut. :/

En märklig jul för oss o familjen eftersom vi alltid är samlade då. Jag sitter i sängen bredvid Ines som ligger med sin mobil. Hon har precis fått instagram, o håller på för fullt med både insta o Snapchat. Hon fick insta nu i Marrocko bara för att hon skulle kunna hänga med oss andra med våra bilder o delningar. Sen vet jag ju att flera av hennes vänner o alla kusiner oxå har det, så jag gav med mig nu. Inte för att hon tjatat innan, för hon har nöjt sig med Snappandet o Musical.ly, men men..
Sen blev ju poängen meningslös eftersom hon aldrig orkat fota nu på semestern, utan hon har låtit oss sköta det, sen går hon in o stjäl våra bilder på kvällen. ;)

Hoppas ni alla har haft en fin jul med gott sällskap, glada o trygga barn. Med trygga menar jag hyfsat nyktra föräldrar. På julen har jag alltid en liten klump ångest i kroppen, o det är för jag hoppas så innerligt att alla får sällskap under julen. Jag tänker på alla de som inte har någon att fira med. Det är ju sååå många som har det så, men jag blir så ledsen när jag tänker på det. Skit i julmat o Kalle o klappar, bara man har någon att småljuga med där i soffan.

Vi har ju firat julen i värmen o det är ju så härligt med tanke på tråkvädret där hemma. Igår på julafton, hade vi beställt in extra go o smarrig frukost som vi fick upp på hotellrummet. Frukosten här i Agadir har varit fantastisk o BETYDLIGT bättre än i Marakesh. I Marakesh fick vi rostat bröd, stenhårt smör som var omöjligt att ens dela, o lite marmelad. Vi fick kaffe med sump i, ines gjorde varm choklad, o vi fick färskpressad apelsinjuice o fikabullar. Mika har levt på färskpressad apelsinjuice, o säkert fått i sig 2-3 glas varje dag. Vi fick ingen yoggi eller fil eller ägg. Bara torra rostemackor.
Här får vi goa frallor, fikabullar, ägg, o söt yoggi + då gott kaffe o färskpressad apelsinjuice. O ines får sin varma choklad. Både hon o jag måste in på sockerdetox när vi kommer hem. Precis som efter semestern i spanien med Fia o Isabel förra året, då de åt Nutellamackor var o varannan dag.. :)

IAF så fick vi upp vår goa frukost o satte oss på varsin soffkudde runt soffbordet, o åt till julmusik. Efter det hade vi klapputdelning, då vi öppnade några av paketen. Anna hade beställt paket sen långt innan till oss alla som hon hade med sig från Sverige, men vi andra handlade allt här. Ines o jag fick ju resan i julklapp, så vi har inte köpt något till henne, men hon får ju från andra o det är snart hennes födelsedag. MEN givetvis kände jag ju ångesten o stressen komma krypande när jag endast hittade två småsaker till henne här, o ville ju ändå köpa lite mer till henne. Men hon hittade själv kläder här som hon har fått som julklapp.

Hon hade gjort en julklappslista som vi inte ens tittat på eftersom vi inte skulle handla nåt. O när hon öppnade mitt paket så var det en kopp med det marrokanska mönstret, o hon blev skitsur. Sur för att hon fick något som inte var med på listan. Jättemärkligt, men hon blev skitsur o förde ett jäkla liv o jag blev asförbannad. Så jäkla förbannad över hur hon kan bete sig så för saker hon får. Hon ringde henrik inne från toaletten, vilket var ett misstag eftersom han blev lika arg han för att hon inte var tacksam. Jag hörde honom genom toadörren eftersom hon hade högtalartelefonen på, "hur kan du sitta i Marrocko o gnälla för att du fick en kopp till din varma choklad?? VAR TACKSAM!!"

Jag tog undan hennes nya LEVIStröja som hon fått nu på resan då jag kände att hon inte förtjänade den, o vi gjort iordning oss inför dagen. Anna o jag hade planerat o bokat in oss på ett stort badland 2,5 mil från Agadir. Taxin var bokad o vi hade kollat genom receptionen så det var öppet. De blev superglada o taxin hämtade oss vid 11tiden. Vi bokade upp taxin så han skulle köra hem oss oxå o för det skulle vi betala 400dirham.

Taxin släppte av oss o vi gick in. Det tog lång tid innan vi hittade en personal o det var folktomt. Till slut säger någon att det var öppet, men att vattenrutschbanorna var avstängda o vattnet svinkallt eftersom det var vintersäsong. Men det var öppet.

JAG BLEV SÅ JÄVLA FÖRBANNAD. Jag var så arg så arg så jag kunde knappt prata. Vi har pratat med flera personer om detta vattenland, o receptionen hade oxå kontrollerat o INGEN har sagt något om att det inte var igång. Det står så himla bra i recensionerna, o jag hade läst om det redan i Sverige. TOKarg var jag. Vi pratade med några lokalbor om det fanns NÅGOT att göra för barnen, men de hade inget speciellt. Vi ringde upp taxin igen o han hämtade oss. Vi bestämde oss för att åka till Crocopark som vi körde förb när vi åkte från Marrakesh. Det ligger strax utanför Agadir o är en stor park för 300 krokodiler. Vi brydde oss inte ens om att se vad det kostade innan vi åkte dit. Julafton ska bli speciellt, så var det bara. Vi hade ju ändå kastat bort 400 dirham på ingenting, så vi kunde lika gärna vaska lite till.

Taxinissen, som blivit vår kompis nu då, (han liknar Enriqe Iglesias, men inte lika snygg) körde oss runt den dagen. Han lämnade oss vid parken o hjälpte oss med entren. Ungarna var trots allt på strålande humör, o vi trippade in. Efter 15 sekunder stirrandes ner bland krokodilerna o småpratande med en guide hade jag dömt ut det besöket oxå.
Har ni tänkt på hur lite en krokodil rör sig?? När det är action så kryper han fram. Men nu är det vinter o då äter de tydligen inte någon mat, o måste vila för att överleva.. Guiden berättar att de äter mycket mat på sommaren, lite på höst o vår o ingenting på vintern. Då vilar de.

"För helvete" tänkte jag o började leta runt bland nån som rörde på nåt ben. Jag sneglade bort mot anna o tjejerna som även de letade action. Vi strosade runt där i den superfina miljön, o letade efter arga krokodiler som ville döda varann, men nej. Nån blev sur o fräste lite när kompisen klättrade över honom, men det var väl det mest brutala vi kunde se. Nej, vi kollade länge på när nån försökte klättra upp på land, men misslyckades. Det tyckte vi var roligt o filmade. Naturligtvis. Jag kan nog lova att de filmer vi tog den dagen kommer aldrig bli någon biosucce. Fantastiskt tråkiga, men jag har sparat dem till Elsan. Hon kanske tycker de är tuffa?

Vi åt middag där o ungarna sprang runt. Efter två timmar hämtade Enriqe oss igen o körde oss till marknaden. Vi var ju tvungna att göra något vettigt den dagen. Innanför väggarna på marknaden var det KAOS o HYSTERI. Det var så mycket folk att vi fick tränga oss fram. O skitstort! Vi hittade en massa småbutiker som hade skor o märkeskläder, o Mika o Ines köpte varsitt par Adidasskor. Ines köpte i stl 36, (hon har 34 idag) för hon ville tvunget ha med snören, o det var minsta stl med snören. Jag letade efter en märkesdress till Elsie, men hittade ingen som var bra. Jag är ju verkligen ingen märkesmänniska, men får ju passa på när det är billigt.

Efter två timmar där åkte vi hem o handlade pizza o åt på hotellrummet. Efter det åt vi smågodis o jordgubbar som vi köpt på marknaden o sen bara tog vi det lugnt innan läggdax.
Julafton var jobbig utan Elsie o allt stök där hemma. Hon ska ju sitta i MITT knä när Tomten kommer!! :(
Sista o enda julen utan båda ungarna, det kan jag lova. :(
Måste ta igen det med en extrajul nu i veckan som kommer.

Idag var det så juldagen o vi hade planerat en heldag på stranden. Vi tog en lååååång frukost nere på restaurangens uteplats då vi satt o småpratade om relationer o annat. En riktig tjejstund!! O vi fortsatte uppe p hotellrmmet med mer prat. Sen packade vi väskan o gick ner till stranden. O där har vi hängt i flera timmar idag o det var sååååå skönt! Det blåser en hel del o då huttrar jag, men då sätter de upp ett skydd vid stolen så man ligger i lä men ändå i sol. Ines fick ner oss alla att bada idag o det var kallt i början men man vänjer ju sig. Säljarna är så fantastiskt dryga o slemmiga o fattar varken "No thanks" "NO" "Njet" "Nej tack".. vi har provat allt. Dryga människor. O de frågar inte våra grannar utan bara oss. O småkillarna som är där håller på o äcklar sig med Mika o vi blir vansinniga. Hon är 13 men ser tydligen äldre ut. Men de slutar ju inte heller när hon säger hon är 13, utan då bara blir de ännu mer tända. Äckliga kräk. O ines stackarn hon fattar ju inte det där än. Hon ser ju bara att de är "kära i henne" o förstår inte hur vi kan bli arga. Älskar att hon fortfarande är så oskuldfri. Hoppas att det håller i sig i 20 år till.. :/

Ni skulle varit med idag när hon försvann. Hon fick 20 dirham för att handla en munk av en säljare, men hittade inte honom. Hon letade en stund, o rätt vad det var var hon borta. Efter några minuters span gick jag upp för att leta. Jag var inte så orolig eftersom hon är tuff o skulle aldrig gå med någon. Hon säger "No tanks" bara nån tittar på henne. :)
Killen som serverar oss dricka frågade vad jag letade efter o jag sa att det var min lilla tjeja. Han sa då att han skulle hitta henne o ta henne i handen o gå ner med henne till oss. Jag funderade snabbt på vad ines skulle göra om han hade hittat henne o försökt ta henne i handen. Förhoppningsvis hade hon känt igen honom! Jag letade i några minuter o den stranden är GIGANTISK, men inte så mycket folk.

Jag såg den andre mannen leta runt. En annan kille såg att jag letade o kom emot mig o jag sa att jag letade efter en tjej på 8 år. Han sa att han skulle leta i två minuter o sen skulle han säga till polisen, som är lite överallt på stranden. Jag gjorde tummen upp o gick neråt stranden på andra hållet. DÅ såg jag min lilla tjej gå lugnt mot oss långt borta i stranden, med sitt långa ljusa hår o spinkiga kropp. Jag blev så glad o fick en klump i halsen. Jag gick mot henne o såg hennes leende. I handen hade hon tre munkar i ett stadigt grepp. :)
Innan jag hann säga nåt säger människan:

"-Titta, mamma! Jag hittade den killen, men jag förstod inte vad han sa. Men jag fick iaf tre munkar.."

Hon var så glad. Jag försökte ha ett snabbt pedagogiskt o allvarligt samtal med henne, utan att skrämma henne, men när vi går mot platsen ser jag flera män, både militär, polis o vanliga, som gjorde tummen upp mot oss uppifrån restaurangerna. På bara nån minut hade djungeltrumman gått bland folket, o jag blev så rörd o stolt över hur människan fungerar. O speciellt när det gäller våra barn. O speciellt denna lilla prinsessa som verkligen gjort uppståndelse med sitt långa ljusa hår o sitt flin. Hon är deras Shakira o Lady Gaga o Little Princess. :)
MIN skitunge.

Det var dagens action. När vi började frysa packade vi ihop. På vägen gick vi förbi PizzaHut, o sen gick vi hem. Kvällarna går åt till våra sociala medier o jag fryser alltid av dagens sol så jag kryper ner under täcket.

Imån ska Anna o jag till marknaden på morgonen, medan ungarna får egentid på hotellet, som de har tjatat om. Sen ska vi ta dagen på stranden, o suga ut det sista av semestern. På kvällen är det packning på schemat, för dagen efter åker vi hem igen.

Sov gott så ses vi imån. ;)